Søk på dette nettstedet:

7. feb

Nøkkelen til suksess på jobben

Finnes en formel for suksess? Neppe... men noe kan vi kanskje lære av de beste? 

 

For å få innsikt, går vi til forskning i arbeidslivet.

Min tidligere arbeidsgiver, Hewlett-Packard var svært gode på innsiktsdrevet HR. Det var få hopp og sprett initiativer. Det meste var grundig kalkulert og forsket på. HP var en svært god arbeidsgiver og læremester for meg. Vi lagde jobbprofiler som baserte seg på læring fra de som leverte aller best i verden på de ulike jobbene. Det ble lettere for medarbeidere å vite hva de kunne forbedre seg på og det var til god hjelp ved rekruttering. Selv om mange av de nye rollene fremover ikke vil ha en mal, opplever jeg at det er mye læring i hva de som lykkes faktisk gjør. Det er sjelden ren flaks… 


En studie fra USA viser hva som skal til for å oppnå bedre resultater. 
Morten Hansen, professor i ledelse ved Berkeley, University of California, ledet studien og har skrevet boken "Great at Work". 

Det er ikke basert på norske forhold, men jeg mener det er overførbart og undersøkelsen var svært omfattende: 5000 ansatte, både ledere, mellomledere og medarbeidere over hele USA og i tillegg gjennomførte 120 dyptgående casestudier blant amerikanske bedrifter for å vurdere de som presterte best og finne ut hvilke faktorer det var som bidro til deres gode prestasjoner.

Hovedfunnet viser at det definitivt ikke handler om å jobbe mer, men om å jobbe smartere og utnytte tiden bedre.
Et funn var at ledere i dag har en oppfatning om at de tror de får mer ut av sine medarbeidere med flere insentiver og flere timer på jobb. De beste gjør faktisk det motsatte.

  De  beste velger få fokusområder og gjør dem ekstremt bra. 

Forskningen viser at fremfor å måle aktiviteter internt i selskapet, bør vi heller måle hva kunden opplever. Det gir bedre resultater. 

7 jobbmetoder for suksess 

Rådene er basert på felles arbeidsmetoder som går igjen hos de som har mest suksess på jobben. 

  1. Gjør mindre, men det du gjør, gjør fullt og helt «do less – then obsess».
  2. Juster dine arbeidsmetoder slik at de alltid gir økt verdi for bedriften
  3. Lær gjennom tilbakemeldinger fra de beste. Juster deretter.
  4. Velg jobb ut fra lystprinsippet, sørg samtidig for at arbeidet oppleves meningsfullt.
  5. Vær en pådriver. Inspirer andre og få ting til å skje. Overvinn motstand gjennom sterk vilje.
  6. Delta i mangfoldige team med dyktige deltagere, der saker debatteres, og alle er lojale  til beslutninger. 
  7. Disiplinert samarbeid med måte.


De beste er gode til å prioritere, de har viljestyrke og er sosialt smidige, de tåler kritikk og lærer av den, samarbeider når det er nødvendig og har evne til å sette av tid til selvledelse og pause.  


 «Gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og delt» husker jeg min mormor sa til meg da jeg var liten. Med årene har det blitt flere fristelser til gjøre mange ting samtidig. 

Selv om jeg vet at jeg presterer bedre når jeg jobber konsentrert med en ting om gangen, blir jeg stadig fristet. 

Det er kanskje flere som ønsker å bli bedre på dette området? La oss velge oss få innsatsområder og bli skikkelig god på dem. 

En lederkollega klaget i ledermøtet over alt for mange oppgaver. «Jeg forstår ikke hvordan jeg skal rekke alt!» Alle så mot vår leder….som så ned i telefonen… for så å vise sine 4000 ubesvarte mail. Vår leder viste vei,- det var umulig også for oss å gjøre alt som kom vår vei. Vi lærte at vi måtte prioritere hardt for ikke bli overarbeidet og for å levere verdi. Jeg har med årene blitt bedre til å si nei og til å forventningsstyre. 

Mange selskaper har fortsatt en kultur der lange arbeidsuker er regelen. Da er det bare å minne om at på et punkt går jobbutførelsen ned jo mer du jobber.  Jobber du over 54 timer flater jobbutførelsen ut og jobber du mer enn 60 timer går jobbutførelsen ned. Do less, then obsess... 
arbeidstimer

 

https://www.mortenhansen.com/one-big-common-mistake-people-make-hurt-productivity/

Hvordan skal vi ta styring på tiden vår? 

I mange jobber er tilgjengelighet og evne til å ta raske avgjørelser selve kjerneoppgaven. Det er hverdagen, men det går an å blokkere timer og dager i kalenderen. Ingen er uerstattelige. Selv de travleste av oss bør sette av tid i kalenderen til selvledelse, refleksjon og langsiktig planlegging. Uten dette blir det dårlig med lederskap. 

Jeg tror de fleste av oss kan forbedre våre jobbmetoder på en eller annen måte. Et eksempel kan være hvordan du binder opp tiden din i møter. Hvem er vel ikke lei av lange og meningsløse møter? Mange avgjørelser kan enkelt gjøres ved en rask telefonsamtale, eller en mail. Mange har mye å hente på å droppe unødvendige møter. Velg nøye hvilke statusmøter som er nødvendig, kutt ned på antall møter, møtetiden og antall folk. En fredagsmail kan kanskje gi nøyaktig samme effekt, men minimalt med tid. 

Som på barneskolen er det irriterende for de beste å bli satt sammen med andre som ikke gjør stort... Forskningen viser– at de høyest presterende samarbeider relativt lite med andre. De gjør det kun når det gir verdi.  

 

Lønner det seg å være en giver, taker eller matcher på jobb? 
Jeg ønsker i denne sammenhengen også å slå et slag for dem som ikke bare tenker på egne mål og egen vinning. Adam Grant har også forsket på ulik adferd som leder til suksess på jobben (med suksess menes om de målene sine) og beskriver dette i boken "Give and Take". 

Der beskriver han 3 ulike væremåter: 

  1. Givers, de som gir til andre uten å forvente noe tilbake. takers og matchers
  2. Takers, de som er mest opptatt av å få fra andre uten å gi tilbake
  3. Matchers, de som gir til dem de får tilbake av

De som fikk minst og mest suksess på jobben var givers. Givers på bunn ga til alle andre og glemte seg selv.  

Givers på topp hadde satt seg mål og hjalp andre på vei mot sitt mål. I tillegg satte de av tid til seg selv.

For bedriften som helhet mener jeg de 7 jobbmetodene ikke holder. 

Vi trenger også kolleger som setter av tid til omsorg, samarbeid og møter som ikke nødvendigvis er målbart rundt første sving. Jeg snakker av erfaring.

Jeg er selv målfokusert, mener jeg er ganske god til å prioritere det som gir verdi og jeg bruker minst mulig tid på møter. Det er definitivt ikke bare bra.

Både jeg og mine kolleger trenger mer enn bare meg. Jeg er veldig glad for å ha Kari Hanne som kollega. Ikke nok med at hun leverer veldig bra resultater og får supre kundetilbakemeldinger. Hun er den sosiale av oss to, hun er den som alltid bryr seg om de andre, og også om meg. Det trenger selskapet, våre kolleger, samarbeidspartnere og det er igjen bra for våre kunder. Jeg er veldig glad for at vi har en Kari Hanne på laget og håper du også er, eller har en kollega som henne. 

Ønsker du å trene på selvledelse på veien mot suksess?

Vi holder kurs i selvledelse og Coveys 7 gode vaner der du kan trene på nettopp dette.  

Vi kan være din coach/rådgiver som hjelper deg på veien mot ditt mål. 

Kari hanne løp

Nøkkelen til suksess finnes ikke, men det er  mye læring i forskning og av å se til dem som har fått suksess. Lykke til på din vei! 

 

Inspirasjon og referanser: 

https://www.mortenhansen.com/

https://adamgrant.net/

https://www.franklincovey.com/the-7-habits/

 

Yvonne Fosser CEO i Amesto People & Culture