Søk på dette nettstedet:

17. jan

Tør vi se oss i speilet når vi leder yngre generasjoner?

Til vårt CEO nettverk ønsket de innsikt og diskusjon om hvordan lede de unge som kommer ut i arbeidslivet nå. Mille Isaksen besøkte oss og satte opp speilet mot oss… Hvordan oppfatter de yngre oss senior ledere? Vi ble utfordret for å si det sånn.

Her får du være flue på veggen.

Mille

Mille, kan du si litt om hovedpunktene i presentasjonen?

Når vi snakker om “unge og arbeidslivet” kan praten fort bli flåsete. Jeg har tatt opp velkjente konsepter, men inviterer lytteren til å forsøke å forstå Gen-Z trender på nytt. Her kommer noen av de.

  1. Vi ønsker en jobb med mening. Mening finnes i arbeid med store spørsmål som klimakrisen, men også i å vite at det har noe å si at akkurat jeg gjør min jobb. Uavhengig av “størrelse” må verdier og impact bevises, måles og kunne etterprøves. Mindre snakk, mer resultater.
  2. Ønsket om fleksibilitet er ikke det samme som at vi ønsker anarki. Uttalte rammer og tydelige forventninger trengs fortsatt for at formålet med fleksibilitet skal oppnås - lykkeligere og mindre stressa ansatte som får livet og jobb til å gå opp.
  3. Ikke misforstå min oppfordring til hyppige tilbakemeldinger som at jeg er usikker, eller ikke-autonom. Jeg vil optimalisere både ditt og mitt arbeid for å levere bedre resultater, raskere. Feedback forhindrer misforståelser.
  4. God mental helse står som fanesak nr 1 i alle ung-undersøkelser og er tydelig noe arbeidsgiver må sørge for å bidra til. Og du - det er ikke bare vi unge som har en mental helse!
  5. Mitt favorittpunkt; ytringsfrihet. Et godt debattklima og sunn meningsutveksling på jobb skaper tillit, psykologisk trygghet og fostrer innovasjon. Engasjerte ansatte er bra, og tiden der arbeidsstokken skal gå på eggeskall i en stadig mer politisert verden, er over. Klarer du som leder å fasilitere sunn ytringsfrihet på arbeidsplassen, har du langt på vei lykkes i mine øyne. Er det temaer du virkelig trenger at vi unngår? Forklar meg hvorfor så vi kan ta ansvar sammen.

Mille, det ble lagt ut et bilde med Chat GPT svar om dagens 50 åringer. Det ble latter i nettverket, men på LinkedIn ble flere provosert. Hvorfor tror du? 

Ved å la ChatGPT stå for beskrivelsen av Gen-Z og 50 år gamle bedriftsledere, ble det helt tydelig for alle i rommet at selv om stereotyper kan være litt artig, så er de et dårlig verktøy når vi vil forstå hverandre. At folk ble litt provosert av å kun se den sliden på LinkedIn belyser akkurat det. Det er veldig behagelig å lene seg på egne antakelser når vi mangler kontekst, men det øker sannsynligheten for misforståelser. Det å bli satt i bås, eller beskrevet på en urettferdig måte vekker noe i oss.

Klassiske fordommer mot min generasjon som at vi ikke kan jobbe hardt, at vi ønsker fleksibilitet for å sluntre unna, at vi er usikre og skjøre, gjør også meg provosert. Jeg kjenner meg ikke igjen i det i det hele tatt, og hadde du beskrevet meg sånn kan jeg ikke anta annet enn at du ikke forstår hvem du har foran deg. Vi må ta et oppgjør med hvilke tanker man tillater seg å ha om folk som er forskjellige fra oss selv, selv om vi ikke mener vondt. På den måten kan vi komme i gang med det vi vil aller mest; skape mening sammen.

Oppsummert, hva kan dagens ledere gjøre annerledes for å legge til rette for motivasjon og resultater fra din generasjon?

Spill oss gode, bruk våre sterkeste sider. Unge arbeidstakere er nysgjerrige, ofte kreative og ser sannsynligvis løsninger på en litt annen måte en deg. Når du er stuck med et problem, eller mangler inspirasjon, hvorfor ikke ta med oppgaven til en ny eller ung ansatt? Kanskje får du en ny inngang til utfordringen å gå videre med. Aller viktigst har du utvist en motiverende tillitserklæring, og god sparring gjør at du får delt av din rike erfaring og innsikt. Best of both worlds der altså.

Generasjonsforståelse koker ned til en øvelse i god kommunikasjon. Har du som leder sørget for at det ligger en tilstrekkelig forventningsavklaring til grunn før den unge tar fatt på arbeidet? Har du egentlig uttalt hva målet med oppgaven er? Hva som skal prioriteres? Dette er gjerne ting vi tror vi gjør helt fint allerede, men som har godt av litt bevisst selvransakelse fra tid til annen.

Helt til slutt en melding til alle mulige generasjoner der ute; tolk hverandre i beste mening! 

Yvonne Fosser CEO i Amesto People & Culture