Søk på dette nettstedet:

20. jun

Hva slags virkning har entusiasme og positivitet?

 

Da venninnene skrev i minnebøkene at de ville bli frisør, skrev Torill Eliassen at hun ville bli sjef. I dag liker hun ikke spesielt godt den betegnelsen, men drivkraften for å jobbe med ledelse er sterkere enn noen gang. Hun har troen på at vi må være et solid lag som drar i samme retning for å oppnå gode resultater, og at ingen klarer det alene. Det å ha dyktige folk som man kan stole på sammen med seg, er det som utgjør den store forskjellen og det som gjør at vi som mennesker går «den ekstra mila».

Hvorfor er du leder

- Jeg har lyst til å utgjøre en forskjell og brenner for å skape gode resultater sammen med andre. Jeg liker å teste ut både nye og utprøvde lederteorier, og kjenner på en enorm lykkefølelse når det faktisk virker.

- I mange år har jeg jobbet med faget mitt - salg- og markedsføring, men har fra tidlig i karrieren alltid kombinert det med lederfaget, fortsetter Torill.

I dag leder hun 120 ansatte i to av selskapene i it-konsulenthuset twoday i Norge; twoday Avento og twoday Commerce. En bransje i en enorm vekst.

Oppkjøp og endringsledelse

Torill ble ansatt i gründerselskapet Avento i 2014, og der har hun hatt ulike lederroller innenfor salg, markedsføring i tillegg til å ha ledet den digitale markedsføringssatsingen. Hun har vært med på oppkjøp av Visma, før de igjen ble solgt ut av Visma i fjor. Alle de 22 konsulent-selskapene fikk nye eiere gjennom CVC Capital Partners og dannet konsernet twoday.

- Det har vært skikkelig spennende, og det har gått fort!

Når hun tenker at hun kommuniserer for mye og hele tiden, så er det kanskje den største læringen i denne prosessen. Jo mer en involverer, desto raskere kommer engasjementet. Det handler om historiefortelling, og å være et troverdig sannhetsvitne.

Verdibasert ledelse

- Verdiene må stemme, og jeg må kjenne at veivalgene er de riktige for de ansatte. Derfor har jeg tro på å involvere og å forankre. Tillit er et viktig prinsipp. Det har alltid vært viktig for meg, og jeg liker å tro at folk blir mer engasjert om de opplever tillit. Og jeg har flere bevis på det hver dag. Et av de nyeste tilskuddene i lederteamet hos oss er Karoline Brandal Hansen. Hun kom inn med nye perspektiver og forslag. Vi har oppmuntret henne, som nytt medlem, til å utfordre det etablerte og å stille spørsmål. Mandatet, og oss, har Karoline tatt med storm, forklarer Torill.

Karoline og Torill har vært hverandres mentorer siden i fjor høst gjennom reversed mentoring.

- Psykologisk trygghet har vært en viktig ingrediens fra dag én, og jeg lar meg inspirere av den kompetansen som Karoline har innenfor både prosjektledelse og ledelse som fag. Hun styrker teamet, og det er en viktig faktor at de ulike teammedlemmene sitter med ulike perspektiver og kompetanser. I tillegg så er hun et ledertalent. Hun ser hver enkelt på en unik måte for den de er, og har bygget et sterkt Teamleder-team rundt seg for å kunne være tett på folka til enhver tid.

Om å bygge team

Torill kjennetegnes som en entusiastisk og positiv leder med fart, hun er kreativ og har evne til å se folk.

- Etter hvert er jeg blitt ganske bevisst på hva jeg naturlig er god på, og hva jeg trenger å være i et team for å få best mulig resultat. Jeg har troen på å gi folk positive tilbakemeldinger, og har som mantra å si noe fint til en kollega hver eneste dag. Og det blir ofte opptil flere ganger, for her er så mye bra folk! Og det trenger alle å få høre. Alle mennesker vil bli sett - på ulike måter, og det er det ledelse handler om. Å tilpasse lederstilen din til den du skal lede.

Kvinne leder undervisning

Hva mener medarbeiderne? 

Karoline Brandal Hansen:

«Det sies at kultur spiser strategi til frokost, men det jeg lurer på er hva Torill spiser til frokost. Jeg vil ha samme driv, «passion», pågangsmot og vinnerinstinkt. Jeg har lenge beundret Torill på avstand og det er en utrolig deilig følelse å komme så tett på som jeg har gjort nå for å oppdage at beundringen er minst like stor. Torill har en unik evne til å balansere fokus på kultur vs strategi, menneske vs resultat og ikke minst fag vs fest. For å være en kulturbærer må en være bevisst sitt ansvar og Torill er definitivt bevisst, på vegne av oss alle, at kultur er et lederprodukt.»

Anniken Vorpenes:

«Torill er en svært tydelig leder på alle områder, egentlig. Og for meg er det veldig positivt. Hun er tydelig på hva hun mener, hun er tydelig på hvilke verdier twoday har og hun er tydelig (og rask!) i sin tilbakemelding dersom du må sparre med henne om noe. Mye av dette representerer kulturen i twoday, og da blir det ekstra forsterkende når Torill som leder synliggjør dette gjennom sin daglige væremåte.»

«Kompetanseutvikling og teambygging gjennom ulike fagforum og arenaer er to høyt prioriterte områder i twoday, og noe av det som gjør det givende og lærerikt å jobbe her, og som også gjør at vi hele tiden kan levere av beste kvalitet til våre kunder, som tross alt er kjernen i det vi egentlig driver med, nemlig å levere kundeverdi.»

«Menneskene i twoday er først og fremst bra folk og deretter dyktige fagfolk. Det er nok også i den rekkefølgen du blir vurdert, om du skal jobbe hos oss. Høy faglig kompetanse er en selvfølge, men har du ikke de riktige verdiene, så går du nok ikke videre i en intervjuprosess hos oss.»

Frank Hessen:

«Vi setter stor pris på at Torill ser viktigheten av faglig utvikling. Hun legger til rette for at vi har rom for å bruke tid på kompetanseheving i hverdagen samt arrangere faglige arrangement og delta på kurs. En egen kompensasjonsordning ved gjennomførte sertifiseringer gir også enda større insentiv for å utvikle oss faglig.»

Stolte øyeblikk

- Det ligger ikke i den norske kulturen å feire seg selv, så da startet vi for noen år siden med «stolte øyeblikk» som fast punkt på agenda i alle teammøter. Det ble raskt en essensiell del av vår kultur. Konseptet går ut på at du deler stolte øyeblikk om en kollega, en kunde eller deg selv. Det kan være alt fra at noen klarer å finne løsningen på en utfordring, til at en gjeng har gjennomført et spennende prosjekt. Det har blitt en sjargong i firmaet, og de ansatte løfter hverandre opp. Det er ganske magisk å være en del av!

Fagfolk trenger fag + folk

For at sterke fagfolk skal fortsette å utvikle seg, så er kompetanseheving en viktig ingrediens for trivsel. Dette jobber twoday med gjennom å finne spennende tverrfaglige prosjekt, i tillegg til å regelmessig sette fag på agendaen.

- Her er det selvsagt fagekspertene som sitter i førersetet, og Frank Hessen leder faggruppen. Han er en ekstremt viktig støttespiller for å prioritere hva som er viktig for oss. Han tar oss stødig i riktig faglig retning for både kunder og ansatte gjennom inkludering og involvering. Han får med seg kollegaer gjennom sin faglige autoritet og sitt vinnende vesen, sier Torill, og kan ikke få fullrost nettopp slike støttespillere som bidrar til å skape og vedlikeholde en arbeidsplass der de dyktigste teknologene og markedsførerne trives.

Synlighet gjennom personlighet

Torill er en synlig leder. Både fysisk i lokalene, i interne kommunikasjonskanaler og på LinkedIn.

- Jeg har stor tro på sterke relasjoner, og gjennom både fysisk og digital tilstedeværelse er det mulig å bygge mange flere. Jeg opplever at de fleste ansatte er nysgjerrige på hvordan jeg tenker, hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit.

Hun er ikke redd for å være åpen, og hun ser at når hun selv deler, så er terskelen for å dele også mye lavere for de øvrige ansatte. Hun er bevisst sin rolle som rollemodell, og har det siste året også begynt å dele innhold som går på ledelse, kultur og å vise frem twoday på LinkedIn.

Grunnen til dette er at en personlig profil har mye større rekkevidde enn firmaprofilen.

- Det er også en glimrende anledning til å vise frem vår kultur og våre verdier med tanke på potensiell rekruttering, sier hun, og røper at hun har mottatt flere søkere direkte i innboksen på LinkedIn.

Involveringen er helt avgjørende

Torill drives av en kontinuerlig utvikling, og hennes «partner in crime» på LinkedIn er en av selskapets egne rådgivere, Anniken Vorpenes.

- Hun hjelper meg å formulere riktig innhold til rett tid. Så analyserer vi hvilken målgruppe vi traff, rekkevidden og hvilket innhold som engasjerer. Algoritmen endrer seg hele tiden, så det blir et lite forskningsprosjekt. Det elsker jeg! uttaler hun.

Når går alle medarbeiderne i twoday inn i en fase der de skal bygge et nytt konsern og en ny merkevare, og da mener Torill at synlighet, endringsledelse og det å involvere mennesker er avgjørende viktig.

- Jeg er glad for at dette også er i fokus hos ledelsen, for så lenge vi har med oss menneskene hele veien, med klart mål og tydelig retning, så kan vi oppnå hva som helst sammen.

Denne artikkelen ble først publisert i HR magasinet.

Yvonne Fosser CEO i Amesto People & Culture