Trender i arbeidslivet
Jeg ser på meg selv som en håndverker som tar med meg verktøykassen og gjør det jeg kan for å fikse, forbedre og øke engasjementet på arbeidsplasser.
For å velge riktige verktøy, er det viktig for meg å forstå de generelle utfordringene og trendene vi står overfor i dagens arbeidsliv. Jeg deler gjerne noen refleksjoner, ny forskning og innsikt fra Gartner og Harvard Business Review med deg. Dette er internasjonal forskning, men mye av det er relevant også for norske arbeidsplasser.
Generelle trender:
- Uforutsigbare og ustabile markeder
- Vedvarende mangel på talenter
- Raske teknologiske fremskritt
- Økende endringstretthet hos medarbeidere
- Kostnadspress og krav om raskere vekst
I følge Gartner står ledere overfor tre hovedutfordringer de må håndtere i 2025:
- Endring i arbeidskraften og kompetansegap
- Endringer i lederrollen
- Økt risiko for talentgap
Gartner identifiserer ni områder innenfor disse tre hovedutfordringene:
1. Endring i arbeidskraften og kompetansegap
- Mange går av med pensjon samtidig i 2025, og vi opplever teknologisk disrupsjon. Ny teknologi og AI gjør at mye av oppgavene som yngre medarbeidere og støttefunksjoner tidligere har gjort, nå blir automatisert. Yngre medarbeidere mister muligheter til å bygge nødvendig kompetanse.
- 6 av 10 mener i følge Gartner at de ikke fikk opplæringen de trengte for å utføre sine viktigste arbeidsoppgaver. Her er det muligheter å bruke teknologi til å utvikle kollektive intelligens. Det er behov for å sikre enkel kunnskapsoverføring fra eksperter til de som trenger det.
- Enkelte selskaper er allerede gode på mikro-læring og informasjonspåfyll via videoer, faste møter og kommunikasjonskanaler. Andre benytter verktøy som viser hvordan oppgaver skal utføres og tilbyr læring basert på medarbeidernes behov.
2. Omorganisering for å utnytte ny teknologi
- Mange selskaper vil i 2025 omorganisere seg for å dra bedre nytte av ny teknologi. De ser at eksisterende organisasjonsstrukturer er for tunge og hierarkiske, noe som gjør beslutningstaking tregt og ineffektivt.
- Flere organisasjoner vil justere organisasjonen for å få en flatere struktur. De vil sentralisere felles funksjoner for å sikre konsistens og redusere dobbeltarbeid, samt investere i mer agile læringsformer på tvers av roller.
3. Bruk av "nudgetech" for bedre samarbeid
- En Gartner-undersøkelse fra 2024, med nesten 18 000 ansatte, viser at bare 29% er fornøyde med samarbeidet på jobb. Dette er et kritisk aspekt for jobbprestasjon. De som er fornøyde med samarbeidet på jobb, gjør rett og slett jobben sin bedre.
- Mange organisasjoner vil begynne å eksperimentere med "nudgetech", som er et AI-verktøy som gir personlig oppfølging for forbedring av samarbeid. For eksempel kan medarbeidere få påminnelser om hvordan de bør kommunisere med kolleger basert på deres preferanser, som at en kollega foretrekker e-post fremfor tekstmeldinger.
Endring i lederrollen
4. AI som verktøy for rettferdig vurdering
- Medarbeidere ønsker at ledere benytter AI for mer rettferdige vurderinger. Gartner rapporterer at 57% av medarbeidere mener ledere er mer biased enn AI når det gjelder beslutninger om belønning. 87% av de spurte mener at algoritmer kan gi mer objektive tilbakemeldinger enn det ledere kan. Mange ser på AI som et verdifullt verktøy som kan gi ledere bedre beslutningsgrunnlag.
5. Utfordringer med å beholde talenter i en AI-drevet verden
- Selskaper vil fortsatt møte utfordringer knyttet til å beholde talenter når AI blir mer integrert på arbeidsplassen. Ledere ønsker at medarbeidere bruker AI for å forbedre produktiviteten og frigjøre tid til mer kreativt og strategisk arbeid. På den annen side kan AI gjøre det lettere for de som ikke presterer godt, å skjule det. Ledere må i 2025 finne nye måter å belønne de som virkelig gjør en forskjell. Det er vel få ting som irriterer de høyt presterende mer enn at de som ikke gjør jobben blir belønnet fordi lederen ikke vet bedre.
6. Fokus på inkludering og tilhørighet
- I 2025 vil de fleste organisasjoner investere i inkludering og tilhørighet for alle ansatte, ikke bare de som er underrepresentert. Dette kan gi en konkurransefordel. Mangfold vil fortsatt være viktig, men det vil i større grad være et resultat av et godt arbeid med inkludering og tilhørighet.
- I tillegg opplever jeg at mange selskaper med høyt sykefravær synes det er krevende mtp bemanningsplanlegging og mange medarbeidere opplever dette som belastende. Jeg håper selskaper blir bedre på å bruke de verktøyene de har tilgjengelig, mtp å innføre leder før lege, graderte sykmeldinger og kulturbygging.
Økt risiko for talentgap
7. Selskaper som fokuserer på AI fremfor mennesker, ødelegger produktiviteten
- AI kan medføre stor risiko, uforutsette kostnader og negative konsekvenser, som friksjon og motstand, som kan hindre produktiviteten. En av fem rapporterte at ny teknologi har gjort jobben deres vanskeligere de siste to årene.
- HR må ta ledelsen i å bruke AI for å få tilbakemeldinger om hvilke arbeidsprosesser som kan forbedre produktivitet og innovasjon.
8. Ensomhet som en organisatorisk utfordring
- Ensomhet er ikke bare et personlig problem, men også en forretningsmessig utfordring. Når medarbeidere føler seg ensomme, blir de mindre engasjerte og mindre produktive. Fysisk tilstedeværelse alene løser ikke problemet; medarbeidere som jobber hybrid eller fra hjemmekontor er mer fornøyde med arbeidsplassen enn de som er fysisk tilstede. Jeg håper flere team og ledere har samtaler og utvikler seg slik at ledelse på avstand blir mer effektivt.
- De beste selskapene vil i 2025 aktivt legge til rette for samarbeid, og tilpasse strukturer for å møte medarbeidernes behov. De vil også tilby opplæring i hvordan man kan bygge gode relasjoner og kommunisere positivt med kolleger.
9. Ansvarlig bruk av AI – medarbeiderne vil utfordre ledelsen
- Medarbeidere og fagforeninger vil i økende grad kreve ansvarlig bruk av AI på arbeidsplassen. 20-21% av CEO-er sier de tar hensyn til de negative effektene AI kan ha på medarbeidernes arbeid og velvære. Når ledelsen ikke tar ansvar, vil medarbeiderne og fagforeningene påta seg dette.
Hvilke trender er det sannsynlig at vil påvirke din virksomhet?
Kilde og inspirasjon: https://hbr.org/2025/01/9-trends-that-will-shape-work-in-2025-and-beyond